Amarijn is een magneet voor mensen die in de VVT willen werken; Wij zijn dé organisatie waar zorgprofessionals graag willen werken, leren en zich langdurig aan verbinden.
De zorgsector staat voor grote uitdagingen en veranderingen. Eén van deze uitdagingen is het personeelstekort. We willen nieuwe medewerkers aantrekken en zorgen dat medewerkers bij ons blijven werken. Amarijn is een magneet voor mensen die in de VVT willen werken; Wij zijn dé organisatie waar zorgprofessionals graag willen werken, leren en zich langdurig aan verbinden.
Een goede ontvangst en landing in de organisatie is erg belangrijk om medewerkers te behouden. Bij Amarijn voel je jezelf welkom, gezien vanaf het eerste moment en is er veel aandacht voor een goede introductie in de organisatie, je team en het werk wat je gaat doen. Je welkom en gezien voelen, houdt niet op na de introductie in de organisatie. Ook als je al bij ons werkt, blijft persoonlijke aandacht een belangrijk kenmerk van Amarijn als werkgever. Dit uit zich in regelmatige contactmomenten met de leidinggevende of een collega bij zelforganisatie; aandacht als het goed gaat maar ook juist als het minder goed gaat. Je kunt je persoonlijke ontwikkelingswensen en opleidingswensen bespreken en we zoeken samen naar het beste ontwikkelingstraject voor jou.
Bij Amarijn voel je jezelf veilig. Je ervaart fysieke veiligheid door de aanwezigheid van goede Arbo-omstandigheden. Ook dragen een open en transparante cultuur bij aan het creëren van een veilige werkomgeving. Binnen Amarijn werken we met elkaar samen op basis van vertrouwen en worden medewerkers betrokken bij belangrijke beslissingen.
Werk in de zorg gaat altijd door; we werken 24/7 en 365 dagen per jaar. Er wordt dus een groot beroep gedaan op de flexibiliteit van medewerkers. Werk kunnen combineren met een gezinsleven, mantelzorgtaken en tijd voor jezelf is een grote uitdaging. Bij Amarijn vinden we samen de juiste balans die past bij de individuele situatie van de medewerker. Dit doen we onder andere door maatwerkcontracten te bieden en een goed roosterbeleid.
De komende jaren stijgt de zorgvraag, terwijl het aantal beschikbare zorgmedewerkers afneemt. We moeten ons werk slimmer organiseren en met behulp van technologische en digitale innovaties ontzorgen we onze zorgprofessionals én verminderen we de registratielast. Technologie bevordert de eigen regie en zelfredzaamheid van cliënten en het biedt hun mogelijkheden om zorg (langer) thuis te ontvangen. Daarnaast gaan we intensief samenwerken met het netwerk van de cliënt en blijven we vrijwilligers aan onze organisatie binden. Een deel van de zorg die nu door professionals gegeven wordt kan worden opgevangen in de sociale omgeving. Dit vraagt om een verandering van mindset bij medewerkers en cliënten, waarbij samenwerken, innovatie en vernieuwing centraal staan.
Ook zal er focus moeten zijn voor het opleiden van mantelzorgers. Een bedrijfskundige blik op de zorg draagt bij aan het efficiënter en effectiever werken waarbij inzet van het PDCA-model een handig hulpmiddel is om processen continu te verbeteren. Daarnaast is er behoefte aan het modulair opleiden in het werk waardoor medewerkers constant blijven leren en zich ontwikkelen. Door anders te werken in de zorg wordt de kwaliteit van zorg verbeterd en kan beter worden ingespeeld op de wensen en behoeften van cliënten.
Levensloopzorg en onze deskundigheid als gids in het proces van ouder worden is dé kern van onze strategie.
Amarijn ziet levensloopzorg als het geheel van alle diensten (ondersteuning, welzijn en zorg) waar iemand gebruik van kan maken. Vanaf het moment dat de eerste vraag om ondersteuning klinkt, tot er intensieve verpleeghuis- of hospicezorg nodig is. Met onze deskundigheid staan wij cliënten waar nodig bij in het proces van ouder worden, vanuit een gelijkwaardige positie, samen met het netwerk van de cliënt. Ook als er professionele zorg of ondersteuning nodig is besteden we aandacht aan de rol van naasten in de zorg en ondersteunen en betrekken hen bij het zorgproces.
Bij elke zorg- of ondersteuningsvraag worden vijf vragen gesteld:
Deze vijf vragen sluiten volledig aan bij de uitgangspunten van positieve gezondheid. Ze zetten eigen regie en de cliënt, de naasten en het netwerk centraal. Samen met de cliënt en naasten wordt besproken wat voor de cliënt betekenisvol én haalbaar is; zo wordt samen ingezet op passende zorg. Door tijdig met elkaar het gesprek aan te gaan (bv. door inzet Advance Care Planning), wordt duidelijk welke zorg en ondersteuning bijdraagt aan het welbevinden van de cliënt, en welke niet.
Binnen levensloopzorg ziet Amarijn nadrukkelijk ook het exploiteren van passende woonvoorzieningen als onderdeel van de eigen strategie. Op eigen initiatief of in samenwerking met woningcorporaties, projectontwikkelaars worden woonvoorzieningen ontwikkeld. Vanuit deze strategie zijn we samen met andere stakeholders partner in het ontwikkelen van een woonvisie op Walcheren. Onze lopende en geplande projecten zijn mooie voorbeelden: de reeds gestarte nieuwbouw van Oranjeplein in Oost-Souburg en de Ravensteijnweg in Middelburg, evenals de geplande verbouw van De Zoute Viever in Oost-Souburg. Met Woongoed Middelburg zijn er contacten over het te ontwikkelen wooncomplex aan de Churchilllaan in Middelburg, evenzo met een projectontwikkelaar voor ontwikkeling van zorgvastgoed in Veere. In deze gevallen zal Amarijn de zorg leveren en ligt de exploitatie van het gebouw bij de woningcorporatie.